5. května 38, Praha 4
+420 727 887 202, +420 739 365 526
club@bestfriends.cz
Best Friends’ Club
@bestfriendsclub.cz
Vozovna Pankrác

Balanční cvičení

Základním principem tohoto cvičení je zmenšení opory, tj. balancování, kdy pes sice neprovádí žádný pohyb, ale musí zapojit svalstvo, aby se na nestabilní podložce udržel. Tím se aktivuje hluboký stabilizační systém, tj. krátké svaly mezi jednotlivými obratli, které zajišťují stabilitu páteře během pohybu, břišní svaly a svaly kolem velkých kloubů. Díky balančnímu cvičení pes zapojuje a posiluje hluboká svalová vlákna, která při běžném pohybu namáhá minimálně. Výhodou balančního cvičení je širokospektrální působení nejen na správné držení těla, ale i zpevnění celého pohybového aparátu, a to bez zbytečného přetěžování kloubů 🙂

balance

PRO KOHO JE CVIČENÍ VHODNÉ?

• Zdravé dospělé psy všech velikostí, pro štěňata do 6. měsíce pouze v rámci socializace a hry
• Psí seniory, kteří už pohybu venku moc nedají
• Feny po odstavu
• Sportovně / pracovně využívané psy s jednostrannou zátěží
• Psy s nadváhou vč. dietetických doporučení

balancni_cviceni_2

ČEHO PRAVIDELNÝMI TRÉNINKY MŮŽEME DOCÍLIT?

Zvýšíme fyzickou kondici a napomůžeme budování rovnoměrného nasvalení, zejména pak vytvoření svalového korzetu těla. Tím se stabilizuje každá jednotlivá kost v těle, aby v kloubním spojení držela přesně na svém místě. Rovnoměrné rozložení svalstva umožňuje bezproblémový pohyb v pokročilém věku.

Preventivně chráníme zejména predisponovaná plemena před poškozením páteře a jinými pohybovými potížemi, přetěžováním kloubů a nástupem degenerativních změn nebo ruptur vazů.

Předcházíme úrazům – balanční cvičení pomáhá odstraňovat nevhodné pohybové stereotypy a vyrovnávat jednostranné zatěžování (v případě psích sportovců přetěžování) určité oblasti, což může výrazně zvýšit riziko vzniku zranění. Psi jsou stejně jako lidé praváci nebo leváci a nestabilní podložka jim již z principu nedovolí upřednostňovat svou „silnou stranu“, což z tréninku dělá skvělý nástroj k nápravě důsledků tohoto stavu.

Rozvíjíme motorické dovednosti, zlepšujeme koordinaci pohybů, pes získává lepší povědomí o vlastním těle a jeho možnostech, často i vyšší sebevědomí.

Podporujeme schopnost maximálního soustředění a spolupráce s člověkem – toto cvičení zdravě unaví a současně učí koncentraci i hyperaktivní psy.

Cvičení na balančních pomůckách je fyzicky i psychicky velmi náročné, každý pes je v jiné kondici a má jiné pohybové možnosti. Proto je třeba psa na cvičení pomalu přivykat a následně každému cvičební plán a jeho obtížnost nastavit individuálně podle jeho možností a schopností. Zpočátku stačí cca 5 minut cvičení a postupně se propracovávat na 25-30 minut. Před samotným cvičením je nezbytné svaly trochu zahřát, rozhýbat, např. chůzí na pásu, a po cvičení zase „uklidnit“ (neboli „warm up“ před aktivitou a „cool down“ po aktivitě).

Pro psa musí být cvičení hlavně velká zábava, takže nesmíme zapomenout na příval pamlsků během cvičení 🙂
Podrobnější informace najdete v článku naší skvělé mentorky, Bc. Kateřiny Plačkové

http://www.physiodog.cz/ppc_-_cviceni_na_balancnich_pomuckach.pdf?fbclid=IwAR3mIQ7Vfy0VaTb1osqJ8thKWe9DVFFO3X4ltp9ripcBew7g6rM-TdMvbyc